1. Seminars on qualitative data analysis workshop


Instructor

  • Essex Summer School in Social Science Data Analysis and Collection,University of Essex, UK (since 2007)
  • ECPR Winter School in Methods and Techniques, Bamberg (since 2015)
  • Concordia Workshops in Social Science Research Methods (WSSR), Concordia University Montreal, Québec, Canada (since 2012)
  • CUSO (Association of the Universities of Western Switzerland) – Soft Skills Programme and Doctoral Programmes in Political Science and Gender Studies


Methodological advisor, trainer and project mentor

  • Academic Swiss Caucasus Net ASCN (Georgia/Armenia), University of Fribourg, Switzerland (2010-2016)
  • Regional Research Promotion Programme Western Balkans RRPP, University of Fribourg, Switzerland (2009-2016)

 

Lecturer and scientific collaborator

  • University of Geneva (Switzerland), Department of Political Science Lecturer in Qualitative Methodology (BA, MA) and Gender&Politics (MA)
  • Scientific coordinator of the CUSO Doctoral Programme in Political Science (2006-10) (UniGE, UniL, UniFR, UniBE)
  • Coordinator of the Master’s programmes in Political Science and in Public Administration (2009-10).

Coordinator of the Master’s programmes in Political Science and in Public Administration (2009-10)



2.کارگاه تحلیل داده‌های کیفی با نرم افزار Nvivo

 

 

معرفی نرم افزار و سازماندهی داده ها

معرفی عمومی نرم افزار

عملیاتی کردن طرح تحقیق در نرمافزار

ورود داده های متنی، صوتی، ویدئو، عکس به نرم افزار با توجه به الزامات زبان فارسی

تدوین پیشینه پژوهش

یادداشت برداری و پیوندهای بیرونی و درونی به سایر منابع

کدگذاری و تحلیل داده ها

کدگذاری داده های ساختارمند

کدگذاری خودکار

کدگذاری قیاسی و استقرایی

تعریف انواع کد متناسب با روش پژوهش

تعریف مورد

تعیین مقادیر موردها

گزارش گیری از نرم افزار

 

جستجو در نرم افزار

انواع بررس های متنی، ماتریسی

تهیه گزارش های پروژه

تهیه نمودار نظریه

 

 

 

3. کارگاه نظریه مبنایی

 

جزییات بحث

محور بحث

بینان های نظری، مفاهیم حساسات برانگیز، ابداکشن؛ مقایسه دایم، نمونه گیری نظری

منطق و اجزای اصلی نظریه مبنایی

نظریه مبنایی کلاسیک، بر ساخت گرایانه، و پست مدرن

سنت های مختلف نظریه مبنایی

یادداشت برداری میدانی، کد گذاری باز، محوری و انتخابی

تمرین عملی انواع کد گذاری

طراحی، کد گذاری و پردازش

کد گذاری پاردایمی، خانواده کد گذاری، مقوله بندی

طراحی  کد گذاری و پردازش

سبک های نگارش نظریه مبنایی

معیارهای ارزیابی، نسبت با روش های جایگزین

نگارش و ارزیابی نظریه مبنایی

تمرین برای مصاحبه، یادداشت برداری و طراحی پروپزال در نظریه مبنایی

تمرین و اجرای پروژه های کلاس

 

 

 

4. کارگاه تحلیل محتوا

 

کارگاه  در سه مرحله برگزار می­‌شود: ۱) طرح مباحث مقدماتی برای دست­یابی به زبان مشترک نسبی درباره موضوع؛ ۲) تعریف تحلیل محتوا با بهره­ گیری از دیدگاه‌­ها و منابع معتبر موجود، و معرفی مراحل مختلف آن به صورت نظری و به ساده­ ترین شکل ممکن؛ ۳) کاربست مراحل معرفی­ شده تحلیل محتوا درقالب پژوهش انجام شده به ­منظور آشنا کردن شرکت­ کنندگان با نحوه کاربرد این فن برای انجام پژوهش­ های معین (دربرگیرنده تحلیل متن نوشتاری و تحلیل تصویر).

  مرحله اول اساسا برای دست­یابی به زبان نسبتا مشترک صورت می­ گیرد. از آنجا که مواضع گوناگونی بر سر تعریف تحلیل محتوا، مراحل انجام تحلیل محتوا و ترتیب انجام مراحل تحلیل محتوا وجود دارد ابتدا باید موضع مشخصی درباره تک­تک این مسائل اتخاذ شود تا ابهام و آشفتگی شرکت­ کنندگان در کارگاه به حداقل ممکن برسد و آنان بتوانند به زبان مشترکی برسند. بنابراین، پس از تعریف تحلیل محتوا (بر اساس چند تعریف معتبر) به عنوان تکنیک پژوهشی برای استنباط معتبر از متن، مراحل تحلیل محتوا را تعریف خواهیم کرد و برای انجام این مهم به ویژگی­های حداقلی بسنده می­ کنیم تا امکان اجماع حداکثری فراهم شود. به بیان دیگر، در شناسایی و تعریف مراحل تحلیل محتوا، حداقل مراحل را شناسایی می­کنیم که از نظر اکثر صاحب­نظران، هر تحلیل محتوا باید دست کم آن مراحل را دربرداشته باشد. این تعریف حداقلی تحلیل محتوا و مراحل آن، کاربست چنین روشی را در رشته ­های مختلف امکان­پذیر و دانشجویان این رشته ­ها را با بنیادهای تحلیل محتوا آشنا می­کند.

 پس از تعریف مراحل تحلیل محتوا و تعیین ترتیب آنها، نخست تک­تک مراحل را به لحاظ نظری تعریف می­کنیم. این مراحل عبارتند از شناسایی متن، مقوله­ بندی، واحدبندی، نشانه­ گزاری، تحلیل داده­، استنباط و تدوین گزارش تحلیل. پس از بیان مسئله و انتخاب تحلیل محتوا به عنوان روش تحلیل داده، در مرحله شناسایی متن درواقع جامعه آماری (و جامعه نمونه) را تعریف می­کنیم. در مرحله دوم یا مقوله­بندی، درواقع مقولات یا ویژگی­های مورد جستجو در متن را تعریف می­کنیم. به بیان دیگر، این مرحله به تعریف متغیرها اختصاص دارد.  مرحله واحدبندی به تعیین واحدهای تحلیل یا سطح تحلیل اختصاص دارد. در این مرحله، کل متن به واحدهای نسبتا کوچکتر خرد می­شود تا امکان تحلیل بهتر و دقیق ­تر محتوا فراهم شود. به ­عبارتی، آنچه در این مرحله انجام می­شود تعریف و تعیین واحدهایی از متن است که مقولات یا ویژگی­ها یا متغیرهای موردنظر را باید در آن واحدها جستجو کنیم. این مرحله معمولا تعریف واحدهای ثبت هم نامیده می­شود. در مرحله نشانه­ گزاری، می­ کوشیم ویژگی­ها یا مقولات یا متغیرهای موجود در واحدهای متن را شناسایی و نشانه­ گذاری کنیم. بنابراین، تک­تک واحدهای متن را با هدف شناسایی ویژگی­ها یا مقولات موردنظر بررسی می­کنیم و در صورت شناسایی، آنها را به صورت مناسب (مثلا با عدد، رنگ یا علامت دیگر) نشانه ­گذاری یا به­ اصطلاح رمزگذاری می­کنیم. تحلیل داده مرحله دیگری از تحلیل محتوا است که در آن می­ کوشیم نشانه­ ها یا رمز­ها را شمارش و دسته­بندی کنیم. درواقع ساده ­ترین شکل تحلیل داده، شمارش نشانه­ها به منظور یافتن فراوانی مطلق و نسبی آنهاست. البته چنان که اشاره شد، این نوع شمارش درواقع ساده ­ترین شکل تحلیل محتوا است و فنون پیچیده­ای از تحلیل داده وجود دارد. پس از تحلیل داده، نوبت استنباط می­رسد. اگر در تحلیل داده، می­ کوشیم ویژگی­های متن را کمی کنیم، در مرحله استنباط، نوعی کیفی کردن امر کمی صورت می­گیرد. در این مرحله ما در واقع از ویژگی­های شناسایی شده به ویژگی­های دیگر گذر می­کنیم و می ­کوشیم عصاره تحلیل داده را به زبان کیفی بیان کنیم. هنگامی که همه این مراحل (البته حداقلی) به پایان رسید نوبت به تدوین گزارش تحلیل می­رسد.

 پس از این که مراحل تحلیل محتوا را به لحاظ نظری تعریف کردیم، با کاربست همین ابزار نظری، محتوای معینی را تحلیل خواهیم کرد تا شرکت­ کنندگان بتوانند با نحوه انجام تحلیل محتوا در رابطه با متون مختلف آشنا شوند. البته اگر زمان کافی وجود داشته باشد خود شرکت ­کنندگان هم می­ توانند متن معینی را انتخاب کرده، مطابق اصول بیان شده، آن را تحلیل محتوا کنند.